קטגוריות
Articles

אתגר הטעינה שלי

אנחנו לקראת רכישת רכב חשמלי, או הזמנו כבר רכב חשמלי ומחכים למסירה, או שכבר רכשנו אחד, לפחות בהתחלה, כולנו עסוקים בדבר אחד – הטעינה שלו, או במילים אחרות ״חרדת הטווח״.

חרדת הטווח של רכב חשמלי

אנחנו לקראת רכישת רכב חשמלי, או הזמנו כבר רכב חשמלי ומחכים למסירה, או שכבר רכשנו אחד, לפחות בהתחלה, כולנו עסוקים בדבר אחד – הטעינה שלו, או במילים אחרות ״חרדת הטווח״.

אז כמה זמן לוקחת טעינה של רכב חשמלי?

כמה זמן לוקחת הטענת רכב חשמלי, מה הטווח האמיתי שלו (ולא נתוני המעבדה של היצרן), האם אוכל להתקין עמדת טעינה אצלי בחנייה (בהנחה שיש לי כזו, בטאבו), כמה עולה עמדת טעינה לטסלה, כמה עולה עמדת טעינה לBYD? וכמה עולה עמדת טעינה ל Geely? (אין הבדל), כמה עולה התקנת עמדת טעינה? מה אני נדרש לדעת לפני רכישת עמדת טעינה ומה ההבדל ביניהן,  היכן יש עמדת טעינה ציבורית לרכב חשמלי, מה נדרש כדי לטעון בה…

שאלות אלו ורבות אחרות מטרידות אותנו, לרוב, בלי סיבה אמיתית. אפשר להסיר את החשש, יש פתרונות רבים.

חרדת הטווח ונתוני המציאות שירגיעו אתכם

ראשית, בואו נפרק רגע את נושא חרדת הטווח דווקא דרך היום יום שלנו. נתייחס ראשית למי שיש לו חנייה פרטית בה ניתן להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי.

אורכה של מדינת ישראל בקצוות הוא כ-500 ק״מ ואילו רוחבה כ-100ק״מ, קטנה וצנועה.
טווח נסיעה ממוצע יומי שלנו עומד על כ -60 ק״מ ביום.
גם אם ניקח את הימים החריגים או את ״הנהגים המתמידים״ נגיע ל-100-150 ק״מ ליום (שוב, החריג).
הרכב החשמלי שלנו עומד בחנייה לצד עמדת הטעינה שלו לא פחות מ-10 שעות בלילה, לרוב אפילו 12 שעות ויותר.

ממוצע צריכה סטנדרטי של רכב חשמלי עומד על כ-1 קוט״ש (קילו וואט שעה) לכל 6 ק”מ.
60  ק”מ ממוצע יומי צורך כ10 קוט״ש מהסוללה.
מהירות טעינה של רכב חשמלי עומד על 11 קוט״ש (מרביתם המכריע).
כלומר, גם אם נטעין בחצי מהמהירות המקסימלית מסיבה כלשהי, עדיין נסיים טעינה תוך כשעתיים.

טעינת רכב חשמלי- דוגמה מחיי היומיום

בואו נניח והיה יום ארוך בדרכים ונהגנו 150 ק״מ- כלומר צרכנו מהסוללה 25 קוט״ש (צריכה של 1 קוט״ש ל-6 ק״מ בממוצע) , הרכב מגיע לחנייה ועדיין יסיים את הטעינה הרבה לפני הבוקר ב99% מהמקרים לפחות.
למעשה, דפוס הצריכה שלנו משתנה וכבר לא צריך לטעון (״לתדלק״) מתי שצריך, בדומה לדלק כאשר נגמר במיכל, אלא מתי שרוצים/אפשר/נוח.

אגב, התנהלות מאוד דומה לטלפון הנייד שלנו כי הרי אנחנו לא מתעוררים באמצע הלילה לבדוק שהסוללה הגיעה ל-100% ולא נעשה את זה גם עם הרכב, אז מה אכפת לנו כמה זמן לוקח לטעון?

אם חושבים שוב על השאלה כמה זמן אורכת טעינת רכב חשמלי, התשובה היא כמה שניות של חיבור עמדת הטעינה לשקע הטעינה ברכב, כל היתר תהליך רקע ואנחנו מגיעים בבוקר לסוללה טעונה במלואה.

נכון, לעיתים הרכב החשמלי שלנו יזדקק לטעינה מחוץ לבית כי הנסיעה מאוד ארוכה (אילת תל אביב), כי יש לנו יום עבודה עמוס בכבישים או אפילו כי שכחתי לחבר את עמדת הטעינה לרכב החשמלי שלי.

לא נורא, למה?

ראשית כי עמדות הטעינה האולטרה מהירות מתרבות בקצב מסחרר.
שנית, כי בניגוד לעמדת טעינה בבית אני לא צריך שהסוללה תיטען עד 100% אלא רק שתספק לי מספיק טווח כדי להגיע הביתה.