התקנה בטוחה של עמדת טעינה לרכב חשמלי
הרכב החשמלי צובר תאוצה ובשנה הקרובה יגיע למספרים ומימדים חסרי תקדים. המון שאלות פתוחות בכל הנוגע להתקנה בטוחה של עמדת טעינה לרכב חשמלי, בואו נעשה סדר. לא נלמד אתכם להיות חשמלאים ולא נלמד חשמלאים לעשות את העבודה שלהם, נבהיר כמה דרישות סטנדרטיות להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, כדי שתוכלו לוודא שאתם על הצד הבטוח.
טעינת רכב חשמלי והסוללה העוצמתית שבו
ראשית חשוב להבין כי טעינת רכב חשמלי היא לא דבר של מה בכך, מדובר בסוללה עוצמתית ונפחית מאוד, יותר מכל דבר אחר שאנחנו מכירים ביום יום, בזרם (אמפר "A") גבוה מאוד ביחס לכל מוצר חשמלי אחר בבית, כולל הזללנים הכי גדולים של הבית, ובמשך שימוש\טעינה ממושך. לצורך ההמחשה בבית של כולנו יש חיבור זרם מקסימלי מחברת חשמל של 25 אמפר (לעיתים 40), חד או תלת פאזי – תלוי ותק בית. רכב חשמלי לבדו זולל באופן פוטנציאלי 16 אמפר תלת פאזי, כאשר המזגן, המקרר והתנור יחד לא מגיעים לעוצמת צריכה הזו. בכל הנוגע לצריכה ממוצעת, לפי מחקר אירופאי שנעשה, רכב חשמלי צורך עד כשני שליש מצריכה ביתית שנתית ממוצעת!
הדרישות המינימליות והחשובות לטעינת סוללת הרכב
הרגישות של הנושא עוצמת החשמל הובהרה, עכשיו בואו נגיע לכמה דרישות מינימליות בדרך התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, אשר עלינו לוודא שקיימות במהלך ההתקנה:
- חשמלאי מוסמך – הוא, ורק הוא, יכול להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי. אסור לאף אדם שאינו בעל תעודת חשמלאי להתעסק עם לוח החשמל שלכם. גם כאן יש מדרג סמכויות לחשמלאים ועוצמות של לוח חשמל אשר מותר להם לעבוד עליו.
- עמדה תקנית – חשוב לוודא כי עמדת הטעינה שנמכרה לנו הינה תקנית ובטוחה. אם רכשתם עמדה שאינה מיבואן הרכב (אשר בודק את כל הפרמטרים החשובים), עליכם לוודא כי החברה אשר מכרה לכם עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי עומדת בסטנדרטים, בתקנים ובתקנות הבטיחות להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי. ישנו תקן בינלאומי לעמדות טעינה -61851.
- הגנות על העמדה והלוח – יש מושג אשר קרוי "דליפת זרם". בעמדה עובר זרם חליפין (AC) והזרם מומר בתוך הרכב לזרם ישיר (DC) איתו אפשר להטעין את הסוללה, לעיתים אלה "דולפים" ועוברים בכיוון\תשתית בה הם לא צריכים להיות וזהו מצב מסוכן. ישנם שני פחתים (מפסקים) אשר מגנים בסיטואציה הזו:
פחת A – מגן מפני דליפה של זרם AC.
פחת B – מגן מפני זליגה של זרם DC.
בעמדות מסויימות ישנה הגנה מובנית בעמדה מפני דליפת זרם DC ולכן לא דרושה התקנה חיצונית, אלו העמדות המתקדמות יותר.
מעבר לכך יש להתקין מא"ז – מפסק אוטומטי זעיר. בא להגן מפני זרמי יתר, עומס יתר או קצר. יותקן בצד לוח החשמל. בלוחות גדולים יותר זה יקרא מאמ"ת.
מנגנון ניתוק חירום – יש להתקין מפסק חשמל לניתוק מלא של החשמל לעמדה בעת הצורך. יכול להיות בקופסת "פקט" חיצונית לעמדה ובסמוך אליה, או מפסק מובנה בגוף העמדה לניתוק חירום. אם לוח החשמל או לוח משנה קרוב זה מספק. - כבל מזין – כמובן מתייחס לכבל אשר מחבר את העמדה ללוח החשמל. עליו להיות מקובע (לקיר\לתקרה\חפור) ולא רופף ותלוי באוויר, עם שילוטים היכן שרלוונטי ודרוש. עובי הכבל צריך להיות מותאם לעוצמת העמדה ואורך הכבל, כאן תצטרכו לסמוך על החשמלאי שבחר עובי כבל מתאים. כבל דק מדי עלול לא לעמוד בעומס ולהתחמם יתר על המידה. על הכבל להיות רציף ובתוך התעלות הרצויות.
- תעודת אחריות – צריכה לכלול את העמדה ואת ההתקנה אשר ביצע החשמלאי. כמו כן אתם צריכים לקבל, עם דרישה, מסמך סיכום של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, עליו חתום החשמלאי עם תוכן ההתקנה.
התקנה מקצועית היא הדבר החשוב
מעבר לכל אלה על התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי להיות רציפה, אסתטית, על התוואי להיות הגיוני וללא אלתורים לא תקינים, אם יש חפירה אז בעומק הדרוש ולפי התקן, עמוד צריך להיות מקובע היטב לאדמה (יצוק) וכו'. זכרו כי מדובר בחשמל בעוצמה גבוהה, חיי אדם עלולים להיות בסכנה ולכן התייחסות מקסימלית וללא סיכונים.