קטגוריות
Articles

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי ?

כשחושבים על רכישת רכב חשמלי ועולות מיד שאלות כמו – כמה זמן לוקח להטעין את הרכב? איפה טוענים? מה זה טעינת DC ומה זה AC? מה זה כל כאב הראש הזה?

אז כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי בסה”כ?

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי? אישה מטעינה רכב חשמלי

כשחושבים על רכישת רכב חשמלי ועולות מיד שאלות כמו – כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי? איפה טוענים? מה זה טעינת DC ומה זה AC? מה זה כל כאב הראש הזה.

זה השלב שמתחילים לרוץ באוויר מושגים מקצועיים שרובנו לא מכירים. בכתבה הבאה נדבר על מונחים בסיסיים בטעינה, מהי טעינה מהירה ומהי איטית, מתי ואיפה נטעין לרוב, ומה צפוי לנו בעתיד (רמז – נטעין ללא מגע). בסוף נגלה שטעינת רכב אורכת לרוב כמה שניות.

כולם מרגישים מבולבלים, בהתחלה. ואז יורדים קצת לפרטים (ממש קצת) ומבינים שזה פשוט יותר משחשבו, וקל יותר. ואז מגלים כמה כסף חוסכים, וכמה זיהום מונעים ו…

ראשית נעשה סדר:

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי - טבלת השוואה של מנוע בעירה רגיל, רכב היברידי ורכב חשמלי

חזרנו לשאלה כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי – בכל הקשור לזמן טעינה כמובן שהתשובה מאוד מגוונת ולא חד משמעית, היא תלויה בתשתית, במטען, ברכב, בסוללה, כמה ריקה או מלאה הסוללה ועוד. אם נתחיל להיכנס לנוסחאות ונתונים “נאבד את הצפון”, אפשר לעבור לסינית כי עבור רובנו זה אותו דבר. יחד עם זאת אפשר לקבוע דבר אחד – בכ-85% מהמקרים לוקח לנו כמה שניות להטעין את הרכב. איך כמה שניות? תיכף נגיע לזה.

בהנחה שאנחנו רוצים לדעת כמה זמן לוקח להטעין את הרכב מסוללה ריקה לחלוטין למלאה לחלוטין – כמה נתונים מאוד חשובים לזמן הטעינה.

פרמטרים לחישוב כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי

  1. זרם החשמל הפנוי בלוח החשמל – במילים אחרות כמה אמפר (A) זמינים לנו לטובת הרכב?
  2. עוצמת המטען – מהי העוצמה המקסימלית שהמטען יודע לספק לרכב?
  3. עוצמת הטעינה המקסימלית ברכב – מהי העוצמה המקסימלית שהרכב יכול לקבל מהמטען?
  4. קיבולת הסוללה – מה נפח הסוללה (או במילים אחרות כמה “ליטרים” מכיל “מיכל הדלק”)?

 

טעינה ביתית

במרבית הרכבים, הטעינה מוגבלת, ולא כל הספק שיעביר המטען הרכב יוכל לקבל. כלומר, אנחנו תלויים גם בכמה הספק נקבל מהמטען וגם כמה יודע הרכב לקבל. בבית אנחנו מטעינים בזרם חליפי (AC).

אז כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי- דוגמא?

לדוגמא – אם ברכב יש סוללה בנפח 50KWh ומהירות הטעינה האפשרית שלי היא 10KWh אז נצליח להטעין את הרכב מ-0% ועד 100% ב-5 שעות. כאן נכנסים לתמונה פרמטרים רבים נוספים אשר רק יבלבלו אם נרחיב, ובמרבית הזמן הם לא רלוונטיים.

סיפור קצר – אתם מגיעים הביתה לקראת 18:00, מדמימים את המנוע, יוצאים מהרכב ומחברים את מחבר הטעינה לרכב, פעולה שאורכת כמה שניות. נכנסים הביתה וממשיכים בשגרת החיים. למחרת בבוקר מגיעים לרכב, מנתקים את מחבר הטעינה, עולים לרכב ונוסעים. התהליך של חיבור וניתוק ארך כמה שניות, כל היתר רעשי רקע. זהו תרחיש טעינה אשר יקרה למעלה מ-85% מהזמן עבור רובנו. אם הרכב סיים להטעין ב21:00 בערב או ב-03:00 לפנות בוקר, זה לא ממש מעניין אותנו, ואפילו בריא לסוללה (טעינה איטית של רכב חשמלי).

כמה זמן לוקח לנו להטעין רכב חשמלי? ב-85% מהמקרים כמה שניות…

למה נטעין לרוב בבית (או בעבודה)? תחשבו שיש לכם תחנת דלק בבית שעולה כ-55 אג’ לכל ליטר, או תחנת דלק ציבורית שעולה 6 ₪ לליטר. איפה תעדיפו לתדלק? מן הסתם נעדיף לבצע טעינה חשמלית ביתית.

 

טעינה ציבורית

בטעינה ציבורית לרוב נטעין בזרם ישיר (DC), אשר מטעין בקצבים גבוהים עד גבוהים מאוד. קצב הטעינה יהיה מהיר בטעינה עד 80% מקיבולת הסוללה, ומשם יטען לאט בכדי לאפשר קירור ולא ליצור נזק. בטעינת DC אם אין צורך מהותי ב-20% האחרונים עדיף לנתק את המטען ולהמשיך לנסוע, הטעינה משלב זה תהיה איטית והדבר גם בריא יותר לסוללה. טעינת DC נמצא לרוב בנקודות צפוניות ודרומיות בארץ, צירים ראשיים, תחנות דלק (שמבינות כי עידן הדלק באופן הדרגתי ואיטי ייגמר) וכו’.

 

מה צפוי לנו בעתיד בתחום הטעינה החשמלית?

בעתיד לא נבצע כל פעולה בכדי להטעין. נחנה את הרכב, מקסימום נלחץ על כפתור באפליקציה והרכב יטען באופן אוטומטי ואלחוטי. המוצר עדיין בפיתוח אבל יגיע השלב שיהיה מסחרי ונפוץ מאוד.

סוג טעינה נוסף שנראה הוא תוך כדי תנועה. חברת אלקטריון הישראלית נמצאת בשלבי פיתול של כביש אשר מטעין את הרכב תוך כדי נסיעה, ואף ישנו פיילוט במקומות שונים בעולם, ובין היתר גם בתל אביב. כרגע מיועד לאוטובוסים.

סוללה שנטענת עד 80% תוך 5 דק’ – גם כאן גאווה ישראלית, חברה בשם storeDot שכבר פיתחה אב טיפוס ותוך כמה שנים ככל הנראה תגיע להיתכנות מסחרית. אמנם נטעין לרוב בבית כי זה יותר זול ויעיל, אבל בנסיעות ארוכות ניכנס לתחנת טעינה ותוך 5 דק’ נצא לדרך, בדיוק כמו תדלוק של היום.

דבר נוסף שאנחנו נראה הוא סוללות ניידות לחירום אשר יתנו לנו טווח ק”מ מסויים בכדי שנגיע לנקודות הטעינה הבאה (או הביתה) ואלה יהיו פזורות בנקודות רבות בזכות המבנה, יכולת הגמישות והניידות, והפתרון שהן נותנות.